Airbus 380


Airbus A380

Airbus A380, şu anda, Airbus S.A.S. (EADS) tarafından seri üretim olarak üretilen, dünyanın en büyük iki katlı geniş gövdeli (wide body aircraft), 850 yolcu kapasiteli, lüks, sivil yolcu uçağıdır.

Dünyanın en büyük yolcu uçağı A380 ilk uçuşunu Fransa'nın Toulouse kentinden gerçekleştirmiştir, ve ilk ticari uçuşunu 25 Ekim 2007 günü Singapur Havayolu şirketinin Singapur - Sydney arası yapmıştır.

A380, Airbus şirketinin yeni bayraktar uçağı (flagship) olup, geniş gövdeli uçak sektöründe  853 yolcu taşıma kapasitesi ile yeni bir sınıf oluşturur. Projenin ortaya çıkışı, geliştirilmesi ve üretim safhalarında Airbus A3XX kodu altında sürülmüştür.
Tek seferde daha çok yolcu taşıyarak, daha az masrafla daha ekonomik hava taşımacılığı amaçlanmıştır.

A380'in üst katı diğer geniş gövdeli uçaklardan farklı olarak gövde boyunca uzanır. Bu sayede rakibi olan bir başka geniş gövdeli uçak Boeing 747'ye göre %49 daha geniş kabin alanı sunar. Yine bu sayede standart konfigürasyonda 525 yolcu, tamamı ekonomi sınıfı olarak düzenlenmesi durumunda 853 yolcuya kadar taşıma kapasitesi arttırılabilir.

Teknik arızalar nedeniyle, defalarca ertelenen ilk uçuş, nihayet 27 Nisan 2005 günü binlerce seyirci karşısında gerçekleştirilmiştir. Uçuş 3 saat 54 dakika sürmüştür. Seri numarası 001 ve kayıt kodu F-WWOW olan prototip, ilk defa Toulouse-Blagnac havaalanından, 421 tonluk ağırlık ile kalkıp Toulouse meydanlarında uçmuştur.

A380´nin uçuş süresince, her anını diğer bir uçak, video kamera ile izleyip bu veriler sonra değerlendirilmiştir.

A380´de bulunan çeşitli elektronik cihazlarla, uçuş süreci boyunca telemetri teknik bilgiler elde edilip, aynı anda uydu sistemi yoluyla Toulouse´da bulunan Airbus teknik merkezine gönderilmiştir.

İlk uçuşa, test kaptan pilot Jacques Rosay ve Claude Lelaie ve mürettebata uçak mühendisleri Gerard Desbois, Fernando Alonso, Manfred Birnfeld ve Jacky Joye katılmışlardır.

Engine Alliance GP7200 jet motorları ile ilk uçuş 25 Ağustos 2006´da gerçekleştirilmiştir.
30 Haziran 2007´ye kadar toplam A380 adet sipariş sayısı 165 ile belirtilmiştir. 2006´nın sonbaharında gündeme sızan, teknik aksaklık ve sorunlardan dolayı fazla masraf gerektiren çözümlerden dolayı, yeni amortize ve kâr sınırı 250 adet satış ünitesinden 420 adete çıkartılmıştır. Airbus´un açıklamasına göre 2025 yılına kadar toplam 1,500 adet siparişin gerçekleşeceğine inandıkları kaydedilmiştir.
Karşı taraftan Boeing´e göre, 36 yıllık Boeing 747 hakimiyetinin bitiminin yaklaşması ile, artık böyle büyük sınıf uçak tiplerine ne gerek ne de yeterli pazar olduğunu açıklamıştır. Lâkin, aynı şirket Boeing 747-8 tipi yeni geniş gövdeli yolcu uçağı üretimine karar vererek, önceden belirttiği pazarlık oranını yukarıya doğru yükseltmiştir.


Resimleri büyültmek için üzerine tıklayınız.